Hoofdpagina‎ > ‎sociale angst‎ > ‎

blozen

bloosangst, bloosfobie

Blozen: Het is een non-verbale manier van communiceren waarmee we zeggen: hoe jij over mij denkt, doet er voor mij toe.

 




https://www.henw.org/artikelen/blozen


Uitleg over waarom we aanleg hebben om te blozen

Waarom blozen we 1

Waarom blozen we 2

Waarom blozen we 3


Hulpmiddelen

Denk 'a-sociaal' als dat gezond is. Als het negatief werkt dat anderen een beeld je verwachten dat je niet denkt waar te kunnen maken, dan helpt het enorm om niet overmatig contact te maken. Je vindt daarin niet de houvast en veiligheid die je zoekt. Zet in op het tijdelijk verbreken van de beklemmende band. Het is een soort Judo-techniek, waarbij je de rollen omdraait. Gebruik zelfondersteuning voor deze 'a-sociaal gezonde reactie'.  

Oefenen met zelfondersteuning:

'strijdbare zelf-controle' : "ze bekijken het maar!"

aanvaardend : "tja, zo reageer ik nu eenmaal"

paradoxale aanpak : "dan maar blozen als een vuurtoren, want zij die het zien moeten daar maar tegen kunnen!"

realistische aanpak : "het is vervelend, maar het duurt maar kort. Dan heeft het maar geen schoonheidsprijsje"

observerend : "hoe vaak bloos ik eigenlijk, dat het een probleem is om de situatie succesvol af te ronden?"

Tip: Herhaal dit ook na afloop, mocht je nog moeite hebben om de situatie los te laten.

Waarnemingsregulatie:

-taakconcentratie, overmatige zelfgerichte aandacht afbouwen. Vraag je behandelaar om dit te oefenen.


Gedachten en gedragtherapie:

-helpende / ondersteunende manieren van denken en zelfinstructie aanleren, cognitieve therapie

-formuleren van gedragsexperimenten

-uitvoeren van exposure in vivo (confrontatie-oefeningen waarbij je inzet op vermijdingen opheffen en zelfredzaamheid vergroten)


Emotieregulatie:

-rollenspel om weerbaarder te worden tegen opmerkingen en aandacht van anderen

-rollenspel om je bloosgevoeligheid uit te leggen aan een ander, vaak biologische rationale gebruiken

-ontspanningsoefeningen doen om spierspanning te voorkomen

-negatieve leerervaringen uit het verleden ontdoen van lading, waardoor je in de toekomst minder verkramping voelt. Hiervoor kan bv gesprekstherapie, rescripting of EMDR worden ingezet.