Hoofdpagina‎ > ‎

onweer

astrafobie / angst voor onweer / onweersfobie


 


Bij onweers(dreiging)

Behandeling met de zgn flashforward techniek, waarbij de lading van het schrikbeeld wordt afgehaald is veelal erg effectief als men paniek heeft voor onweer.

Daarnaast zijn er enkele handreikingen voor het toepassen van gedragstherapie hieronder weergegeven. 


Draaiboek uitvoeren in samenspraak met je therapeut

Eerst moet er een draaiboek worden gemaakt wat je doet bij echt onweer. Het draaiboek gaat van laag angstniveau tot paniek. Dus als iemand op een dag al wat angstig is, wordt het draaiboek al gevolgd. Je voert dan voorgestelde interventies / omgangsvormen uit.
 
Een voorbeeld van interventies die in het draaiboek gewenst kunnen zijn vind je hieronder. Het gaat dus niet om specifiek deze interventies, maar om interventies die ook in de praktijk het doel dienen. 
 
Bij laag angstniveau:
  • Draaiboek erbij nemen
  • Attent zijn dat je geen ongewenste controles en vermijdingsgedrag opstart
  • Afleiding functioneel zoeken, letten op taakconcentratie
  • Spreek af waar je bent,w at je doet als er nog geen zichtbaar onweer is en wat zijn bezigheden dan zijn.
 
Bij hoge angst:
  • Voer ontspanningsoefeningen uit
  • Regstratieformulier wordt ingevuld als er zichtbaar onweer is, zie bijlage onderaan de pagina. 
  • Voordeel van deze registratie is dat je moet waarnemen en bestuderen wat hij voelt.
  • Spreek af  op welke plek je overdag of 's nachts de registratie gaat uitvoeren
  • Spreek af welke handelingen je wel of niet uitvoert. Bv stekkers er wel / niet uit. Maak je wel / niet je partner, kinderen wakker etc.
 

Kinderen

 Je kunt kinderen ontmoedigen bang te zijn voor onweer en bliksem door zelf niet bang te zijn.

• Kinderen informeren over weersverschijnselen

• Spelen: kijk wie de langste bliksemflits ziet

Er met zijn allen naar te kijken en een leuke veilige sfeer te creëren, geen negatieve informatie geven over onweer!


Voortgangsformulier angst voor noodweer

Exposure oefeningen om angst bij onweer te overwinnen: Oefeningen om met uw therapeut samen te overwegen zijn:

1. Foto's kijken van bliksem

2. Filmpjes kijken van onweer: a. http://www.youtube.com/watch?v=UBTb5Yd20cM&noredirect=1 / b. http://www.youtube.com/watch?v=xub0D-caSKY&feature=fvwrel / c. http://www.youtube.com/watch?v=Jm3rHONOr9o&feature=related / 

3. Geluidsfragmenten van onweer (CD o.a. bij secretariaat Nijmegen), langdurig op de achtergrond afspelen zodat er gewenning kan optreden
4. (Indien van toepassing) Toepassen interventies knallenfobie, waaronder oefenen met opblazen van ballonnen, vuurwerk afsteken en naar schietvereniging gaan